Hoe slaag je zo snel mogelijk voor je theorie-examen zodat je op je bromfiets weg kunt scheuren? Dat is waarschijnlijk wat jou nu bezig houdt. Maar voordat je het examen kunt halen, moet er eerst geleerd worden. Je kunt jezelf niet door het examen heen gokken. Al moeten wij zeggen dat de cijfers laten zien dat toch best wel wat mensen de gok wagen zonder dat zij zich goed voorbereid hebben.
Want het moet toch mogelijk zijn om je zo goed voor te bereiden dat je zeker weet dat je gaat slagen? Je kunt thuis toch oefenen met tientallen echt goede examens die je vertellen of je bij het CBR ook zou slagen? Het lijkt er op dat te veel mensen onvoorbereid richting het CBR gaan om daar de proef op de som te nemen en het bromfiets theorie-examen te maken.
Over de jaren heen is het slagingspercentage van het bromfiets theorie-examen vrij stabiel gebleven. Er zijn geen gekke uitschieters op te merken. Wat wel opvalt is dat het slagingspercentage tussen 2005 en 2010 een goede kant op ging. Helaas zette deze trend zich niet door en zakte het slagingspercentage na 2010 weer in elkaar als een kaartenhuis.
Om alle slagingspercentages bij het CBR door de jaren heen overzichtelijk in beeld te krijgen, hebben wij ze voor je in een tabel gezet. Hieruit valt dus ook duidelijk te zien dat het slagingspercentage in 2015 nog niet goed zit. Slechts 41,2 (!!) procent slaagt voor het examen binnen een jaar. Dat betekent dat ongeveer 60 procent zakt! Dus meer dan de helft van de mensen zakt gewoon voor dit examen. En dan te bedenken dat veel van deze zelfde mensen twee jaar later het auto rijbewijs willen halen en nog een keer het theorie-examen moeten doorstaan… Het wordt er in ieder geval allemaal niet leuker op.
2013: 45,5 %
2014: 45 %
2015: 41,2 %
De jaren na 2015 lieten vergelijkbare percentages zien.
Tsja, dat is een goeie vraag! Er zijn meer dan genoeg manieren om goed te oefenen voor het examen. Je kunt bijvoorbeeld leren met een goed bromfiets theorieboek of met online theorie-examens. Waarom dan toch mensen zakken komt waarschijnlijk niet door de producten die er bestaan maar meer om een gebrek aan motivatie of om zelfoverschatting. Want zo’n bromfiets theorie-examen: hoe moeilijk kan dat nou zijn? Dat haal je toch als je een avondje van tevoren begint? De gedachte is niet zo vreemd want een moeilijk tentamen op de middelbare school is vaak een stuk moeilijk. Toch mag je voor het bromfiets theorie-examen zo weinig fouten maken dat je echt goed moet oefenen. Elke vraag moet je ook nog eens binnen een bepaalde tijd beantwoorden waardoor je alle theoriekennis paraat moet hebben en niet meer hoeft na te denken over het antwoord. In een avondje leren op de dag voor het examen ga je dit gewoon niet redden. Pak dus alle tijd die je nodig hebt!
Naar het CBR moeten en vervolgens niet slagen kost je veel tijd, je moet immers helemaal naar het CBR toe en je moet ook weer terug. Het kost je ook nog eens veel geld. Want je hebt reiskosten naar het CBR en het examen zelf is ook zeker niet gratis. Het was dus een stuk verstandiger geweest om dat geld te investeren in goede theorieproducten zodat je je goed voor kunt bereiden. Dan weet je zeker dat je slaagt en hoor je niet bij die 60 procent die zakt!
Haparandadam 2
1013AK Amsterdam